Na
kolor czerwony będę zapisywać wskazówki ode mnie (tego nie
przepisujesz), natomiast wszystko, co będzie
na czarno, przepisz do zeszytu.
Życzę
miłej pracy!
- Usiądź wygodnie przy biurku, przygotuj podręcznik i zeszyt do języka polskiego.
- Zapisz w zeszycie datę i cele.
- Wykonuj po kolei polecenia.
- Po wykonaniu pracy zrób zdjęcie i wyślij do sprawdzenia na mój adres: zwirkoula@wp.pl.
- I czytamy,czytamy,czytamy, czytamy.
27 marca 2020 r.
Temat: Zosi
na pamiątkę wpisał się... Juliusz Słowacki.
Cele: potrafię opowiedzieć o genezie
(okolicznościach powstania) wiersza, posługuję się pojęciem
pamiętnik.
KU
PAMIĘCI*****
Uczcie
się pilnie jak Mickiewicz w Wilnie,
A
dojdziecie do celu, jak doszło już wielu.
Sympatycznej
klasie 5a-
pani
od języka polskiego
Czaplinek,27.03.2020r.
I. Na
dzisiejszych zajęciach poznamy historię niezwykłej dziewczynki,
dzięki której powstał przepiękny utwór pod tytułem „W
pamiętniku Zofii Bobrówny” autorstwa Juliusza Słowackiego,który jest lekturą obowiązkową w klasie piątej. Przeczytaj teraz Kilka słów o wierszu w podr. na s. 161.
Chciałam
przypomnieć wszystkim znaczenie słowa geneza.
Geneza
– czyli okoliczności powstania.(przepisz to zeszytu)
II. Teraz przepisujemy notatkę.
Juliusz Słowacki żył i
tworzył, kiedy Polska była pod zaborami. Niestety, tak jak wielu
twórców, musiał on opuścić rodaków i żyć na obczyźnie. Od
1831 roku przebywał na emigracji i przez prawie 14 lat nie widział
ojczyzny.
III. Przejdziemy do omówienia utworu. Przypominam,że utwór już znacie,gdyż uczyliście się jego na pamięć. Ten utwór to rodzaj pamiętnika. Wczoraj wpisywaliście się do pamiętnika, dzisiaj poznacie utwór literacki.Przepisz notatkę do zeszytu.
Pamiętnik – to utwór literacki bądź zapiski prywatnej osoby. Autor opowiada w nim o zdarzeniach z pewnego dystansu czasowego. Relacjonuje nie tylko wydarzenia, lecz uczucia, emocje, myśli, tajemnice. Pamiętnik może również przybierać formę albumu do wpisywania aforyzmów, wierszy.
IV Teraz otwórz podręcznik na s.162. Wysłuchaj utworu Tutaj , możesz śledzić tekst w podręczniku, a następnie wykonaj kolejne zadania.
IV Na
podstawie przeczytanych informacji (z podręcznika s.161,moich oraz innych źródeł)
odpowiadamy na podane pytania w zeszycie Odpowiadaj krótko, nawet 1-2 wyrazami. Przypominam, że przepisujemy to, co jest zapisane na czarno.
Osobą mówiącą w wiersz jest sam poeta- Juliusz Słowacki.
- Gdzie jest w chwili pisania wiersza?
- Gdzie się urodził i spędził dzieciństwo?
- Od kogo nauczył się pisać wiersze?
- Na co się skarżył?
- Do czego tęskni?
- Do czego porównuje ojczyznę?
- O co prosi?
Adresat wiersza.
- Kto?
- Prosiła kogo?
- O co?
- Gdzie?
- Dlaczego?
V Teraz każdy z
Was zna okoliczności powstania tego utworu. Na następnych zajęciach
skupimy się na treści i analizie wiersza.
Dziękuję za
współpracę.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz