Lekcja 9_


Moi Drodzy!
Na kolor czerwony będą zapisywane wskazówki ode mnie (tego nie przepisujemy), natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisujemy do zeszytu.

Data – 20. kwietnia

Temat: Spotkanie z lekturą.

Cele – znam genezę „Pana Tadeusza” oraz jego tematykę,rozważam zasady dobrego wychowania.
I. OBEJRZYJ    / JESZCZE RAZ
II. Czas na przypomnienie,przeczytaj.



           W 4 klasie omawialiśmy fragmenty lektury „Pan Tadeusz”. Spróbujcie sobie przypomnieć okoliczności powstania tego utworu. W zeszłym roku zajmowaliśmy się analizą opisu chmur. .

          Teraz przyszła kolej na analizę kolejnych fragmentów związanych z grzecznością, tradycją i dobrym wychowaniem.
III.
Proszę przepisać notatkę.

GENEZA
      „Pan Tadeusz” to utwór napisany przez Adama Mickiewicza. Powstał on, kiedy Polska była pod zaborami. Autor, który przebywał na przymusowej emigracji, pragnął wyrazić swoją tęsknotę za ojczyzną oraz ukazać polskie tradycje i obyczaje jak również piękno przyrody.

EPOPEJA
     „Pan Tadeusz” to utwór nazywany epopeją narodową, gdyż ukazuje wszechstronnie i szczegółowo życie danej grupy społecznej (szlachty) na tle ważnych wydarzeń historycznych (epoka napoleońska); zawiera szczegółowe opisy przyrody i obyczajowości.


IV.
Proszę odczytać tekst KILKA SŁÓW O LEKTURZE – podręcznik – s. 164. Następnie (na podstawie tych informacji oraz z klasy 4.) uzupełniamy notatkę.
Przepisujemy:
TEMATYKA:
Tu wpisujemy o czym jest „Pan Tadeusz” - minimum 5 punktów.
  1. Barwne, pełne ciekawych zwyczajów życie szlachty.
  2. ..................................................................................
  3. ..................................................................................
  4. .................................................................................
  5. .................................................................................
4 pozostałe punkty piszecie sami.

V.
Proszę przepisać i uzupełnić zdania związane z kulturą.
/Savoir-vivre to francuskie wyrażenie, którym określa się zbiór zasad dobrego wychowania. Savoir-vivre dotyczy bardzo wielu dziedzin: od reguł zachowania się przy stole, przez te panujące w biznesie, mówiące o tym, jak poprawnie formułować wysyłane wiadomości e-mail  po te poświęcone odpowiedniemu ubiorowi czy relacjom damsko-męskim./

Savoir – vivre” to zasady dobrego wychowania.
Kulturalnego człowieka można rozpoznać……………………………..( 2 zdania).
Powinniśmy używać trzech „magicznych” słów, są to ………………………………….
Nastolatkom nie wypada…………………………………………( 2 zdania).









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie poddawaj się nigdy...