LEKCJA 22_

PROSZĘ ZGŁOSIĆ OBECNOŚĆ NA MESSENGER.

UWAGA! 
W poniedziałek (25.05) będzie dyktando online (w trakcie lekcji). 

Odeślij wskazane zadania dzisiaj do godz. 15:00
&&&&&&
Data – 22.05.2020r.

Temat: Daremny trud Syzyfa (cz.II).

LEKTURA OBOWIĄZKOWA


Cele: korzystam z różnych źródeł informacji, znam frazeologizm syzyfowa praca.


DZIAŁANIA.

I.

Na ostatnich zajęciach poznaliśmy mit o Syzyfie. Dziś nadal rozważmy postępowanie tego bohatera.

II.
1.Wyjaśnij w zeszycie dwa przykłady:

a) przymiotnik zuchwały – skorzystaj z przypisu w podręczniku, s. 212; dlaczego to określenie świetnie opisuje Syzyfa? Wyjaśnij pełnym zdaniem. Czy kiedyś zachowałeś się zuchwale? Przemyśl.

b)pojęcie syzyfowa praca (*syzyfowa praca to frazeologizm). Możesz skorzystać ze słownika języka polskiego on-line (definicji szukamy pod hasłem: syzyfowy): https://sjp.pl/syzyfowy

Czy dostrzegasz wokół siebie czynność, którą można by nazwać syzyfową pracą? Wyjaśnij pełnymi zdaniami.

IV.

Uzupełnij notatkę i starannie przepisz do zeszytu. Zacznij od akapitu i wielkiej litery:

Mit o Syzyfie uświadamia nam, że za każde niewłaściwe zachowanie czeka nas ______ . Musimy ponosić odpowiedzialność za swoje czyny. Syzyf został ukarany przez _________, którzy wcześniej traktowali go jak swojego __________. Za karę musi on wtaczać ________ na _______ górę. Kiedy wydaje mu się, że jest już blisko celu, głaz _______________, a Syzyf musi __________________ od początku. Kara ta trwać będzie _____________.

V.

TO ZADANIE ODSYŁAMY DO MNIE.

Jak myślisz, co czuje Syzyf, gdy jest już blisko szczytu? Jakie emocje towarzyszą mu, gdy głaz spada i pracę trzeba zaczynać od nowa? Proszę zapisać swoje spostrzeżenia i narysować dwie twarze, które zilustrują/pokażą emocje bohatera.

VI.

TO ZADANIE ODSYŁAMY DO MNIE (tylko rozwiązania).

ZAGADKA: KIM JESTEM?

Co o Syzyfie mogliby powiedzieć inni mitologiczni bohaterowie?

*Zgadnij, kim jestem? _ _ _ _ _ 
Pilnuję Syzyfa jak oka w głowie. Trafił do Tartaru i nigdy stamtąd się nie wydostanie. Będzie wtaczał kamień w nieskończoność. Moja w tym głowa, żeby nigdy nie udało mu się dotrzeć na szczyt. A jego kara niech będzie przestrogą dla wszystkich, którzy ośmielą się zadrwić z bogów.
* Zgadnij, kim jestem? _ _ _ _ _ _ _ 
Syzyf zasłużył na karę. Lubię spryciarzy, ale zamknięcie mnie w piwnicy nie było dobrym pomysłem. Cały świat stanął na głowie. Nie wolno sobie drwić z odwiecznych praw natury. Każdy człowiek przecież musi kiedyś umrzeć i trafić do Hadesu.

VII.

*Bajkowyzakatek.eu, czyli do posłuchania ... Zamknij oczy i posłuchaj (obraz jest tu nieistotny), utrwalisz treść mitu o wielkim plotkarzu, imprezowiczu i zuchwałym człowieku, synu Eola, władcy Koryntu, czyli o SYZYFIE, który jest głównym bohaterem dzisiejszej opowieści. (omiń reklamy)
VIII.

TYLKO DLA CHĘTNYCH

A oto jeszcze inna wersja STRESZCZENIA mitu, według pomysłu nastolatków . Język tej prezentacji miesza JĘZYK OFICJALNY z JĘZYKIEM NIEOFICJALNYM= język potoczny (mniej staranny, liczne powtórki, wyrazy charakterystyczne dla języka potocznego, tzw. kolokwializmy, np. było super, wykopać kogoś, obgadać kogoś, olać coś). 
O stylach językowych będziemy szczegółowo mówić w kolejnych latach. Uwaga tekst jest przekazywany w ekspresowym tempie. Jeśli będziesz kiedyś przygotowywał podobną prezentację – mów wolniej i wyraziściej!

https://youtu.be/W1CGpemPOHw korzystamy z uprzejmości Kartonowego Pudła :)

IX.

Dziękuję za lekcję! Znasz już Syzyfa, potrafisz o nim opowiedzieć i posłużyć się wyrażeniem syzyfowa praca.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie poddawaj się nigdy...