16.04. 2020 r.
Moi
Drodzy!
Na
kolor czerwony będą zapisywane wskazówki ode mnie (tego nie
przepisujemy), natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisujemy
do zeszytu.
Temat: Co wiem o wypowiedzeniach?
Cele lekcji:odróżniam zdanie od równoważnika i wyróżniam typy zdań.
I.
Witam
Was serdecznie. Dziś przypomnimy sobie, czym jest równoważnik oraz
zdanie. Każdy z Was zapisze również zdania o różnych celach
wypowiedzi. Zaczynamy.
II.
Na
rozgrzewkę proszę przepisać wierszyk do zeszytu.
„Informacja
dla panów oraz pań:
wypowiedzenia
się dzielą na zdania i równoważniki zdań.”
III.
Proszę
o przeczytanie PRZYPOMNIENIA – podręcznik, s- 189.
Jak
zauważyliście, zdanie posiada orzeczenie (czynność), czego nie ma
w równoważniku.
IV.
Teraz proszę
przepisać wierszyk do zeszytu.
„Nie ma
drzewa bez korzenia
a zdania bez
orzeczenia.”
V.
Przepisujemy
przykłady do zeszytu:
Mój kolega pojechał
do babci. – zdanie (pojechał –
orzeczenie).
Jutro wielki dzień. –
równoważnik zdania (brak orzeczenia).
VI.
Przekształć
równoważniki zdań w zdania według wzoru. Należy dodać
orzeczenie.
Przepisujemy,podkreśl orzeczenia:
Nareszcie wiosna. –
równoważnik Nareszcie nadeszła wiosna.
Spokój! ………………………………………………
Kto
tam? ………………………………………………..
VII.
Teraz
przejdziemy do rodzajów zdań związanych z celem naszej wypowiedzi.
Proszę
o przeczytanie PRZYPOMNIENIA – podręcznik, s. 188.
Przepisujemy
przykłady do zeszytu i dodajemy po jednym zdaniu ułożonym przez
nas.
ZDANIE OZNAJMUJĄCE –
Dostałam dziś piątkę za pracę domową.
(kończymy kropką)
ZDANIE OZNAJMUJĄCE -
………………………………………………………………………
ZDANIE PYTAJĄCE – Jaką
ocenę otrzymałaś za pracę domową?
(kończymy znakiem
zapytania)
ZDANIE PYTAJĄCE -
………………………………………………………………………
ZDANIE ROZKAZUJĄCE –
Odrób natychmiast pracę domową! (kończymy
wykrzyknikiem, czasami kropką)
ZDANIE ROZKAZUJĄCE -
………………………………………………………………………
VIII.
Na
dzisiejszej lekcji przypomnieliśmy sobie, że wypowiedzenia dzielimy
na równoważniki (brak orzeczenia) oraz zdania (posiada orzeczenie).
Zdania natomiast możemy podzielić na trzy kategorie związane z
naszą intencją wypowiedzi, są to: oznajmujące (informujące o
czymś), pytające (kiedy zadajemy pytanie), rozkazujące ( wyrażamy
rozkaz lub prośbę).
IX.
Teraz czas na pracę samodzielną,którą wyślesz do piątku na maila.
Proszę, żebyście robili wyraźne i czytelne zdjęcia i wysyłali pracę"w jednym kawałku",CZYLI-nie dzielili pracy na kilka dni i nie wysyłali z jeszcze inną pracą.
- ćw. 1,2,4,5,6,7,8/39
T
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz