Lekcja 7_

16.04. 2020 r.
Moi Drodzy!
Na kolor czerwony będą zapisywane wskazówki ode mnie (tego nie przepisujemy), natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisujemy do zeszytu.

Temat: Co wiem o wypowiedzeniach?

Cele lekcji:odróżniam zdanie od równoważnika i wyróżniam typy zdań.
I.
Witam Was serdecznie. Dziś przypomnimy sobie, czym jest równoważnik oraz zdanie. Każdy z Was zapisze również zdania o różnych celach wypowiedzi. Zaczynamy.
II.
Na rozgrzewkę proszę przepisać wierszyk do zeszytu.
„Informacja dla panów oraz pań:
wypowiedzenia się dzielą na zdania i równoważniki zdań.”
III.
Proszę o przeczytanie PRZYPOMNIENIA – podręcznik, s- 189.
Jak zauważyliście, zdanie posiada orzeczenie (czynność), czego nie ma w równoważniku.
IV.
Teraz proszę przepisać wierszyk do zeszytu.
„Nie ma drzewa bez korzenia
a zdania bez orzeczenia.”
V.
Przepisujemy przykłady do zeszytu:
Mój kolega pojechał do babci. – zdanie (pojechał – orzeczenie).
Jutro wielki dzień. – równoważnik zdania (brak orzeczenia).
VI.

Przekształć równoważniki zdań w zdania według wzoru. Należy dodać orzeczenie.
Przepisujemy,podkreśl orzeczenia:
Nareszcie wiosna. – równoważnik Nareszcie nadeszła wiosna.
Spokój! ………………………………………………
Kto tam? ………………………………………………..
VII.
Teraz przejdziemy do rodzajów zdań związanych z celem naszej wypowiedzi.
Proszę o przeczytanie PRZYPOMNIENIA – podręcznik, s. 188.
Przepisujemy przykłady do zeszytu i dodajemy po jednym zdaniu ułożonym przez nas.
ZDANIE OZNAJMUJĄCE – Dostałam dziś piątkę za pracę domową. (kończymy kropką)
ZDANIE OZNAJMUJĄCE - ………………………………………………………………………
ZDANIE PYTAJĄCE – Jaką ocenę otrzymałaś za pracę domową? (kończymy znakiem zapytania)
ZDANIE PYTAJĄCE - ………………………………………………………………………
ZDANIE ROZKAZUJĄCE – Odrób natychmiast pracę domową! (kończymy wykrzyknikiem, czasami kropką)
ZDANIE ROZKAZUJĄCE - ………………………………………………………………………
VIII.
Na dzisiejszej lekcji przypomnieliśmy sobie, że wypowiedzenia dzielimy na równoważniki (brak orzeczenia) oraz zdania (posiada orzeczenie). Zdania natomiast możemy podzielić na trzy kategorie związane z naszą intencją wypowiedzi, są to: oznajmujące (informujące o czymś), pytające (kiedy zadajemy pytanie), rozkazujące ( wyrażamy rozkaz lub prośbę).

IX.

Teraz czas na pracę samodzielną,którą wyślesz do piątku na maila.

 Proszę, żebyście robili wyraźne i czytelne zdjęcia i wysyłali pracę"w jednym kawałku",CZYLI-nie dzielili pracy na kilka dni i nie wysyłali z jeszcze inną pracą.

  • ćw. 1,2,4,5,6,7,8/39










T

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie poddawaj się nigdy...