Na
kolor czerwony będą zapisywane wskazówki ode mnie (tego nie
przepisujemy), natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisujemy
do zeszytu.
GRATULACJE DLA TYCH, KTÓRZY SUMIENNIE PRACUJĄ I ODSYŁAJĄ NOTATKI (lekcja 12,13,14).
SĄ TACY, KTÓRZY POWOLI DOSYŁAJĄ-TEŻ GRATULACJE.
SĄ TEŻ TAKIE OSOBY,KTÓRE NIE WYSŁAŁY ANI JEDNEJ NOTATKI Z TYCH LEKCJI. I TUTAJ NIE MA GRATULACJI(w piątek postawię jedynki,czekam do 15.00).
Data – 07.05.2020r.
Temat: Po co zbierać muchomory?
Cele: znam
treść lektury, omawiam jej fragmenty, wskazuję środki
stylistyczne, wyrażam własne zdanie.
I.
Na ostatnich zajęciach omawialiśmy fragment "Pana Tadeusza" dotyczący grzybobrania. Ten zanikający dziś zwyczaj został przez Mickiewicza barwnie i szczegółowo przedstawiony.
II.
Dzisiaj zwrócimy uwagę na występujące gatunki grzybów.
Proszę
przeczytać fragmenty „Pana Tadeusza” – podręcznik, s.
167 – 168 od słów: "Grzybów było w bród" do końca.
III.
Przyjrzyj
się grafice podanych grzybów. Do każdego gatunku dopisz po dwa
swoje epitety (epitety – określenie rzeczownika przymiotnikiem,
np. kurka – żółta, pomarańczowa, ….)
Następnie
przepisz notatki wynikające z tekstu.
********************************************************************************
"Grzybów było w bród: chłopcy biorą krasnolice,
Tyle w pieśniach litewskich sławione lisice,
Co są godłem panieństwa, bo czerw ich nie zjada,
I dziwna, żaden owad na nich nie usiada".
LISICA – KURKA -
…………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „sławione
lisice”.
CECHY – „żaden owad
na nich nie siada”.
********************************************************************************
"Panienki za wysmukłym gonią borowikiem,
Którego pieśń nazywa grzybów pułkownikiem".
BOROWIK -
………………………………………………………………………………..
(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ borowik
wysmukły borowik”.
CECHY – „pułkownik
grzybów”.
********************************************************************************
"Wszyscy dybią na rydza; ten wzrostem skromniejszy
I mniej sławny w piosenkach, za to najsmaczniejszy,
Czy świeży, czy solony, czy jesiennej pory,
Czy zimą".
RYDZ…………………………………………………………………………………..(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ rydz
świeży”, „solony”, „najsmaczniejszy”.
CECHY – „mniej sławny
w piosenkach”.
********************************************************************************
"Ale Wojski zbierał muchomory".
MUCHOMOR
……………………………………………………………………………………. (TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „niedobry
smak”.
CECHY – „one zwierzęta
pasą” – są pokarmem dla zwierząt.
********************************************************************************
".....tu z krągłemi brzegi
Surodajki srebrzyste, czerwone,żółte i czerwone,
Niby czareczki różnym winem napełnione".
SUROJADKA………………………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ surojadki
srebrzyste, żółte i czerwone”.
CECHY – „ SUROJADKI
niby czareczki” – PORÓWNANIE - czyli jak niewielkie naczynie.
********************************************************************************
"Koźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe".
KOŹLAK…………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „dno
wypukłe”.
CECHY – „koźlak jak
kubka dno” – PORÓWNANIE.
********************************************************************************
"Lejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe".
LEJEK……………………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ lejki
białe, szerokie, płaskie”.
CECHY – „Lejki jako
szampańskie kieliszki” – PORÓWNANIE – są smukłe jak
kieliszki od szampana.
********************************************************************************
"I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona
Purchawka, jak pieprzniczka".
PURCHAWKA……………………………………………………………………… (TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „purchawka
kulista”, „czerwony pyłek”.
CECHY –„ purchawka jak
pieprzniczka” – PORÓWNANIE – wygląda jak pojemnik na pieprz.
IV.
Jestem
przekonana, że świetnie sobie poradziliście z analizą tego
fragmentu „Pana Tadeusza”
Notatkę przesyłamy na maila. W temacie wpisujemy: LEKCJA 15.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz