LEKCJA 15_

Na kolor czerwony będą zapisywane wskazówki ode mnie (tego nie przepisujemy), natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisujemy do zeszytu.  

GRATULACJE DLA TYCH, KTÓRZY SUMIENNIE PRACUJĄ I ODSYŁAJĄ NOTATKI (lekcja 12,13,14). 
SĄ TACY, KTÓRZY POWOLI DOSYŁAJĄ-TEŻ GRATULACJE. 
SĄ TEŻ TAKIE OSOBY,KTÓRE NIE WYSŁAŁY ANI JEDNEJ NOTATKI Z TYCH LEKCJI. I TUTAJ NIE MA GRATULACJI(w piątek postawię jedynki,czekam do 15.00).

Data – 07.05.2020r.

Temat: Po co zbierać muchomory?

Cele: znam treść lektury, omawiam jej fragmenty, wskazuję środki stylistyczne, wyrażam własne zdanie.


I.

Na ostatnich zajęciach omawialiśmy fragment "Pana Tadeusza" dotyczący grzybobrania. Ten zanikający dziś zwyczaj został przez Mickiewicza barwnie i szczegółowo przedstawiony.

II.

Dzisiaj zwrócimy uwagę na występujące gatunki grzybów.
Proszę przeczytać fragmenty „Pana Tadeusza” – podręcznik, s. 167 – 168 od słów: "Grzybów było w bród" do końca.

III.

Przyjrzyj się grafice podanych grzybów. Do każdego gatunku dopisz po dwa swoje epitety (epitety – określenie rzeczownika przymiotnikiem, np. kurka – żółta, pomarańczowa, ….)
Przypomnijcie sobie definicję PORÓWNANIA (podręcznik, s. 342).
Następnie przepisz notatki wynikające z tekstu.

********************************************************************************

"Grzybów było w bród: chłopcy biorą krasnolice,
Tyle w pieśniach litewskich sławione lisice,
Co są godłem panieństwa, bo czerw ich nie zjada,
I dziwna, żaden owad na nich nie usiada".




LISICA – KURKA - …………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „sławione lisice”.
CECHY – „żaden owad na nich nie siada”.

********************************************************************************
"Panienki za wysmukłym gonią borowikiem,

Którego pieśń nazywa grzybów pułkownikiem".



BOROWIK - ……………………………………………………………………………….. (TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ borowik wysmukły borowik”.
CECHY – „pułkownik grzybów”.

********************************************************************************
"Wszyscy dybią na rydza; ten wzrostem skromniejszy

I mniej sławny w piosenkach, za to najsmaczniejszy,
Czy świeży, czy solony, czy jesiennej pory,
Czy zimą".




RYDZ…………………………………………………………………………………..(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ rydz świeży”, „solony”, „najsmaczniejszy”.
CECHY – „mniej sławny w piosenkach”.

********************************************************************************
"Ale Wojski zbierał muchomory".




MUCHOMOR ……………………………………………………………………………………. (TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „niedobry smak”.
CECHY – „one zwierzęta pasą” – są pokarmem dla zwierząt.

********************************************************************************
".....tu z krągłemi brzegi
Surodajki srebrzyste, czerwone,żółte i czerwone,
Niby czareczki różnym winem napełnione".





SUROJADKA………………………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ surojadki srebrzyste, żółte i czerwone”.
CECHY – „ SUROJADKI niby czareczki” – PORÓWNANIE - czyli jak niewielkie naczynie.

********************************************************************************
"Koźlak, jak przewrócone kubka dno wypukłe".





KOŹLAK…………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „dno wypukłe”.
CECHY – „koźlak jak kubka dno” – PORÓWNANIE.

********************************************************************************
"Lejki, jako szampańskie kieliszki wysmukłe".




LEJEK……………………………………………………………………………………(TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „ lejki białe, szerokie, płaskie”.
CECHY – „Lejki jako szampańskie kieliszki” – PORÓWNANIE – są smukłe jak kieliszki od szampana.

********************************************************************************
"I kulista, czarniawym pyłkiem napełniona
Purchawka, jak pieprzniczka". 





PURCHAWKA……………………………………………………………………… (TU WPISUJEMY WŁASNE EPITETY)
EPITETY – „purchawka kulista”, „czerwony pyłek”.
CECHY –„ purchawka jak pieprzniczka” – PORÓWNANIE – wygląda jak pojemnik na pieprz.


IV.

Jestem przekonana, że świetnie sobie poradziliście z analizą tego fragmentu „Pana Tadeusza”


Notatkę przesyłamy na maila. W temacie wpisujemy: LEKCJA 15.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie poddawaj się nigdy...