Na kolor czerwony będę zapisywać wskazówki ode mnie (tego nie przepisujesz), natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisz do zeszytu.
Życzę miłej pracy!
- Usiądź wygodnie przy biurku, przygotuj podręcznik i zeszyt do języka polskiego.
- Zapisz w zeszycie datę i cele.
- Wykonuj po kolei polecenia.
- I czytamy,czytamy,czytamy, czytamy.
WAŻNE!! W piątek (03.04.2020 r.) otrzymacie informację zwrotną dotyczącą przesłanych do mnie prac. Jeśli nie wysłałeś/wysłałaś wszystkiego- masz jeszcze czas.
30.03. 2020 r.
Temat: Liryczny wpis do pamiętnika.
Cele lekcji: wskażę epitety, zdrobnienia, uosobienia, porównania i rymy.
Cele lekcji: wskażę epitety, zdrobnienia, uosobienia, porównania i rymy.
I
Na
ostatnich zajęciach poznaliśmy historię Juliusza Słowackiego i
Zofii Bobrówny oraz genezę utworu „W pamiętniku Zofii Bobrówny”.
II
Otwórzcie teraz podręcznik na stronie 162.
III
Przypominam
wszystkim, że ze
względu na znajomość biografii Juliusza Słowackiego osobę
mówiącą (podmiot liryczny) można utożsamić z samym poetą.
Proszę
spróbujcie samodzielnie odnaleźć fragmenty potwierdzające
powyższe zdanie.
Teraz
przepisujemy notatkę do zeszytu.
Podmiot liryczny
utożsamiamy z poetą, o czym świadczą słowa utworu, np.:
„Niechaj mnie Zośka o
wiersze nie prosi” – dziewczynka poprosiła poetę o wpis do
pamiętnika.
„Dzisiaj daleko
pojechałem w gości” – poeta przebywa na emigracji.
IV
Proszę
przeczytać na głos pierwszą zwrotkę i zastanowić się nad jej
treścią, następnie przepisujemy do zeszytu notatkę.
ZWROTKA I: podmiot
liryczny zwraca się do Zosi, przekazuje jej, żeby nie prosiła go o
wiesze, gdyż najlepszymi poetami są elementy przyrody, które ujrzy
w ojczyźnie.
Proszę
przeczytać na głos drugą zwrotkę i zastanowić się nad jej
treścią, następnie przepisujemy do zeszytu notatkę.
ZWROTKA II: odnosi się do
dzieciństwa poety, gdzie to właśnie natura ukształtowała go jako
wrażliwego człowieka i poetę.
Proszę
przeczytać na głos trzecią zwrotkę i zastanowić się nad jej
treścią, następnie przepisujemy do zeszytu notatkę.
ZWROTKA III: opowiada o
nieszczęśliwym losie tułacza i ogromnej miłości oraz tęsknocie
za ojczyzną, wspomnieniach; poeta prosi Zosię o nadesłanie
polskiego kwiatu.
V
Proszę
przypomnieć sobie definicję środków stylistycznych:
-
uosobienie (podręcznik – s. 343)
-
zdrobnienie (podręcznik – s. 343)
-
epitet (podręcznik – s. 342)
- rymy (podręcznik - s.342)
- porównanie (podręcznik- s. 342).
Następnie
czytamy utwór jeszcze raz i próbujemy odnaleźć samodzielnie w
tekście podane wyżej środki stylistyczne.
Oto
one:
Przepisujemy
je oczywiście do zeszytu.
UOSOBIENIA: „kwiatek
powie wiersze”, „gwiazdka piosenkę zanuci” - są to
zachowania typowo ludzkie.
ZDROBNIENIA: „kwiatek”,
„gwiazdeczka”, „gwiazdka”.
EPITETY: „gwiazdy
błękitne”, „kwiateczki czerwone”, „fale srebrne”.
RYMY: prosi-Zosi, wróci-zanuci,zleci- poeci.
PORÓWNANIE: „byłem ja niegdyś, jak Zośka, dzieciną”.
VI
Znacie
już genezę wiersza „W pamiętniku Zofii Bobrówny”, potraficie
dokonać jego analizy wraz z określeniem środków stylistycznych. W
związku z tym na następne zajęcia zaplanowałam dla Was pracę
samodzielną. Jestem przekonana, że świetnie sobie poradzicie!
Praca domowa
Przeczytaj
poniższe środki poetyckie. Spróbuj podzielić je na cztery
grupy, a następnie każdą z nich wpisz do oddzielnej kolumny.
Nazwij zapisane środki poetyckie.
gwiazdy błękitne; gwiazdeczka; wróć mi więc z kraju taką – jakby z nieba; srebrne fale; gwiazdka piosenkę zanuci; czerwone-one; kwiatek powie wiersze Zosi; dzieciną; kwiateczki czerwone; kwiateczki; los nieszczęśliwy; gości- światłości;
gwiazdy błękitne; gwiazdeczka; wróć mi więc z kraju taką – jakby z nieba; srebrne fale; gwiazdka piosenkę zanuci; czerwone-one; kwiatek powie wiersze Zosi; dzieciną; kwiateczki czerwone; kwiateczki; los nieszczęśliwy; gości- światłości;
Na mój adres mailowy: zwirkoula@wp.pl - prześlijcie tylko pracę domową.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz