Na kolor czerwony będą zapisywane wskazówki ode mnie (tego nie przepisujemy),
natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisujemy do zeszytu.
Data – 04 maja 2020 r.
Temat: Czas na grzybobranie w "Panu Tadeuszu".
Cele: znam
treść lektury, omawiam jej fragmenty, wskazuję archaizmy, znam gatunki grzybów, wyrażam własne zdanie.
I.
Grzybobranie,obok polowań czy uczt, zajmuje bardzo istotne miejsce w fabule epopei narodowej "Pan Tadeusz". Adam Mickiewicz ukazał je jako sposób spędzania czasu wolnego przez szlachtę polską początku XIX stulecia.
Grzybobranie,obok polowań czy uczt, zajmuje bardzo istotne miejsce w fabule epopei narodowej "Pan Tadeusz". Adam Mickiewicz ukazał je jako sposób spędzania czasu wolnego przez szlachtę polską początku XIX stulecia.
II.
Proszę
przepisać pytania do zeszytu i odpowiedzieć na nie. W razie
wątpliwości można poprosić o pomoc dorosłych lub zajrzeć do
Internetu.
Dlaczego ludzie lubią
zbierać grzyby?
O jakiej porze dnia
najlepiej je zbierać?
Jak powinniśmy się ubrać
na grzyby?
Które grzyby ludzie lubią zbierać najbardziej?
Jakie potrawy można przyrządzić z grzybów?
Które grzyby ludzie lubią zbierać najbardziej?
Jakie potrawy można przyrządzić z grzybów?
Jakie znasz rodzaje
grzybów?
III.
Proszę otworzyć podręcznik, s.
167 i przeczytać utwór.
Czy tekst jest do końca zrozumiały? Myślę, że nie.
Co jest przyczyną?
W tekście występuje wiele wyrazów, których nie używamy w języku współczesnym,są to archaizmy. Te dawne wyrazy możesz usłyszeć jeszcze z ust starszych ludzi lub odnaleźć je w książkach. Wiele z nich istnieje jeszcze w naszym języku, choć prawie nikt ich nie używa, ponieważ brzmią już obco. Zapisz w zeszycie:
Archaizm to wyraz lub forma tego wyrazu, która wyszła już z powszechnego użycia.
Archaizm to wyraz lub forma tego wyrazu, która wyszła już z powszechnego użycia.
IV.
Czas na zadanie. Będziemy wyjaśniać niezrozumiałe wyrazy, czyli "z polskiego na nasze". Do tego posłużą Wam przypisy umieszczone pod tekstem.
Wykonaj według wzoru: (wers 1)
z hucznego śniadania- z okazałego śniadania
Wersy: 3, 7, 12, 13, 18, 22.
Czas na zadanie. Będziemy wyjaśniać niezrozumiałe wyrazy, czyli "z polskiego na nasze". Do tego posłużą Wam przypisy umieszczone pod tekstem.
Wykonaj według wzoru: (wers 1)
z hucznego śniadania- z okazałego śniadania
Wersy: 3, 7, 12, 13, 18, 22.
V.
Proszę
przeczytać teraz pierwszą zwrotkę fragmentu lektury (odczytuj przypisy) – podręcznik, s.
167.
Zwróćcie
uwagę na zachowanie bohaterów. W jaki sposób się przygotowywali do grzybobrania?
VI.
Proszę
przepisać notatkę do zeszytu:
Epopeja A. Mickiewicza
bogata jest w różnego rodzaju opisy przyrody oraz obyczaje
szlacheckie. Dotyczy to również grzybobrania oraz opisu
grzybów. Autor opisuje go niezwykle dokładnie. Grzybobranie było
zwyczajem, który podniesiony został do rangi rytuału. Przed
wyruszeniem, po śniadaniu, w ciszy zbierali się wszyscy
zainteresowani. Oczekiwano na znak wyruszenia. Oczywiście wszyscy
byli odziani w specjalną odzież. Dziewczęta i chłopcy zbierali
różne gatunki grzybów, rzecz jasna jadalnych. Podczas zbierania
grzybów uczestnicy żartują i rozmawiają ze sobą. Następnie
rozlega się głos dzwonu, który kończy grzybobranie i wzywa na
obiad.
VII.
Dzisiaj na tyle. Na następnych zajęciach porozmawiamy o grzybach, wyszukamy epitety, porównania.
Przypominam o estetycznym prowadzeniu zeszytu. Dzisiaj wyślijcie tylko (do wyboru) jeden punkt: II albo IV.
😃😃😃
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz