LEKCJA 14_



Na kolor czerwony będą zapisywane wskazówki ode mnie (tego nie przepisujemy), 
natomiast wszystko, co będzie na czarno, przepisujemy do zeszytu.



Data – 04 maja 2020 r. 



Temat: Czas na grzybobranie w "Panu Tadeuszu".

Cele: znam treść lektury, omawiam jej fragmenty, wskazuję archaizmy, znam gatunki grzybów, wyrażam własne zdanie.


I.

Grzybobranie,obok polowań czy uczt, zajmuje bardzo istotne miejsce w fabule epopei narodowej "Pan Tadeusz". Adam Mickiewicz ukazał je jako sposób spędzania czasu wolnego przez szlachtę polską początku XIX stulecia.
II.

Proszę przepisać pytania do zeszytu i odpowiedzieć na nie. W razie wątpliwości można poprosić o pomoc dorosłych lub zajrzeć do Internetu.

Dlaczego ludzie lubią zbierać grzyby?
O jakiej porze dnia najlepiej je zbierać?
Jak powinniśmy się ubrać na grzyby?
Które grzyby ludzie lubią zbierać najbardziej?
Jakie potrawy można przyrządzić z grzybów?
Jakie znasz rodzaje grzybów?

III.

Proszę otworzyć podręcznik, s. 167 i przeczytać utwór. 
Czy tekst jest do końca zrozumiały? Myślę, że nie.
Co jest przyczyną?
W tekście występuje wiele wyrazów, których nie używamy w języku współczesnym,są to archaizmy. Te dawne wyrazy możesz usłyszeć jeszcze z ust starszych ludzi lub odnaleźć je w książkach. Wiele z nich istnieje jeszcze w naszym języku, choć prawie nikt ich nie używa, ponieważ brzmią już obco. Zapisz w zeszycie:

Archaizm to wyraz lub forma tego wyrazu, która wyszła już z powszechnego użycia.

IV.

Czas na zadanie. Będziemy wyjaśniać niezrozumiałe wyrazy, czyli "z polskiego na nasze". Do tego posłużą Wam przypisy umieszczone pod tekstem. 

Wykonaj według wzoru: (wers 1)
z hucznego śniadania- z okazałego śniadania

Wersy: 3, 7, 12, 13, 18, 22.

V.

Proszę przeczytać teraz pierwszą zwrotkę fragmentu lektury (odczytuj przypisy) – podręcznik, s. 167.
Zwróćcie uwagę na zachowanie bohaterów. W jaki sposób się przygotowywali do grzybobrania?

VI.
Proszę przepisać notatkę do zeszytu:

             Epopeja A. Mickiewicza bogata jest w różnego rodzaju opisy przyrody oraz obyczaje szlacheckie. Dotyczy to również grzybobrania oraz opisu grzybów. Autor opisuje go niezwykle dokładnie. Grzybobranie było zwyczajem, który podniesiony został do rangi rytuału. Przed wyruszeniem, po śniadaniu, w ciszy zbierali się wszyscy zainteresowani. Oczekiwano na znak wyruszenia. Oczywiście wszyscy byli odziani w specjalną odzież. Dziewczęta i chłopcy zbierali różne gatunki grzybów, rzecz jasna jadalnych. Podczas zbierania grzybów uczestnicy żartują i rozmawiają ze sobą. Następnie rozlega się głos dzwonu, który kończy grzybobranie i wzywa na obiad.

VII.
Dzisiaj na tyle. Na następnych zajęciach porozmawiamy o grzybach, wyszukamy epitety, porównania.


Przypominam o estetycznym prowadzeniu zeszytu. Dzisiaj wyślijcie tylko (do wyboru) jeden punkt: II albo IV.
😃😃😃

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Nie poddawaj się nigdy...